06-42394029 info@yogasolutions.nl

Wanneer het water element in evenwicht is, voelen we ons op ins gemak, in ons-zelf en in ons leven. We bewegen ons vloeiend en met gemak door de gebeurtenissen en relaties in het leven. Een evenwichtig waterelement betekent situaties accepteren. Het is vreugdevol, tevreden. De hogere dimensie van water in onze persoonlijke ervaring, is de vreugde van het er zijn, de voldoening van het levend zijn, die meer een ingeboren eigenschap is dan afhankelijk van situaties van buitenaf.

Wanneer wij verbonden zijn met de vreugde van het waterelement, manifesteert zich dat naar buiten toe. Meestal zijn we blij met de mensen die we ontmoeten, de plaatsen waar wij heengaan. We genieten van het leven. Deze vreugde kan verloren gaan in het onvermijdelijke lijden dat met het dualistisch ervaren gepaard gaat. En dan gaan we er vaak naar op zoek buiten onszelf, in de overtuiging dat we ons beter zulken voelen wanneer we die nieuwe partner of die nieuwe baan hebben, wanneer we rijk zijn, een titel behalen, erkenning krijgen, of waar we op dat moment onze zinnen op hebben gezet. Dan denken we dat dis vreugde te vinden is in hebben in plaats van in zijn.

Iemand bij wie het waterelement overheerst kan heel gevoelig en emotioneel zijn en soms te gemakkelijk. Dat laatste betekent dat hij of zijn geen verantwoordelijkheid neemt

Bron: De helende kracht van de elementen – Tenzin Wangyal Rinpoche

Yoga asana’s ( een kleine selectie van de uitgevoerde asana’s, met accent op het 2e chakra)

Staan
– Meeuw.
– Voeten heupbreedte. Handen naast de voeten plaatsen. Inademen kruin optillen, wervelkolom lang naar de kruin, zitbotje lang weg strekken. Uitademen vanuit de heupen naar voren buigen, neus naar de knieën brengen.
– Breath of joy / Happy breath – zie filmpje

– Hurkhouding dynamisch.

Zitten
– Spreidzit. Vanuit de heupgewrichten in het midden naar voren buigen.

Knielen
– Op handen en knieën. Knieën breder uit elkaar plaatsen: rollende kat.
– Amazonezit naar rechts / links. Cirkelen vanuit het bekken.

Buikligging
– Handen onder de kin plaatsen en de onderbenen kruislings heen en weer zwaaien.

Rugligging
– Ploeg
– Brughouding
– Knieën optrekken en zachtjes heen en weer rollen.

Ontspanning – Savasana
– Aandacht naar het bekken brengen.
– Het bekken als ademend geheel ervaren.
– Visualiseer dat helder water door je heen stroomt, voel de kwaliteit van het water. Voel de vertrouwdheid met het water.

Eind ontspanning muziek: Soaring from the Sea / Santorini Splendor – Dan Gibson