06-42394029 info@yogasolutions.nl

Voeding moet ervoor zorgen dat ons lichaam van bouwstoffen en essentiële substanties zoals vitaminen, mineralen en sporenelementen wordt voorzien. Bovendien wordt door voeding de energiebehoefte gedekt.

Om ons lichaam optimaal te verzorgen is volgens ayurveda niet alleen de kwaliteit van de voeding belangrijk, maar ook het functioneren van ons spijsverteringssysteem. Vooral hiervan hangt af of het voedsel goed verteerd en opgenomen wordt. Daarom vindt je in deze blog enkele ayurvedische tips voor goede voeding, die voor je gezondheid zeker van pas komen.

Wanneer je iets wilt veranderen, kunt u dit het beste stap voor stap doen. Begin met een of twee zaken die zich eenvoudig in uw leven laten integreren. Pas wanneer ze aan de verwachtingen beantwoorden, kun je verder gaan.

Hoe eten we?

Tip 1
Eet alleen dan, wanneer je echt trek hebt en eerst nadat de vorige maaltijd volledig is verteerd (3-5 uren na de hoofdmaaltijd). Eet niet te veel. De maag moet na het eten slechts voor 3/4 gevuld zijn.

Tip 2
Eet in een rustige en ontspannen atmosfeer. Tijdens het eten kun je beter niet lezen, werken, of televisie kijken. Eet altijd zittend.

Tip 3
Blijf na de maaltijd 5 tot 10 minuten rustig zitten.

Tip 4
Eet steeds op ongeveer dezelfde tijd.

Tip 5
Eet niet te snel of te langzaam.

Tip 6
Het middageten moet de hoofdmaaltijd zijn, ontbijt en het avondeten licht.
Neem geen tussendoortjes, wanneer je geen trek hebt. De spijsverteringskracht neemt tegen het einde van de dag af. “Omdat we dan niet meer zoveel bewegen en een paar uur na het eten naar bed gaan, heeft het lichaam niet de kans om de voeding goed te verwerken. Dit kan een negatieve invloed hebben op de slaap, de lichaamsfuncties en het gewicht“. In plaats daarvan zou de hoofdmaaltijd ’s middags moeten worden genuttigd, als agni, volgens de ayurveda het spijsverteringsvuur, bijzonder krachtig is.

Wat eten we?

Tip 7
Het eten moet vers gekookt, smakelijk, goed verteerbaar en warm zijn. Gebruik geen voedsel dat opgewarmd of niet meer vers is. Het grootste gedeelte van ons voedsel moet gekookt zijn, omdat het lichaam gekookt voedsel beter kan opnemen. Rauwkost (salade) dient als bijgerecht. Volgens de ayurveda neemt het lichaam voedingsstoffen op uit vers bereide, warme voeding. Opgewarmd of voorgekookt eten zijn daarbij niet toegestaan. “Voeding verleent energie en levenskracht, in de ayurveda ‘prana’ geheten. Prana neemt af als de gerechten afkoelen en wordt verstoord als deze nogmaals worden opgewarmd.  Gebruik kruiden, want kruiden maken de maaltijd smakelijk en ondersteunen vaak ook de spijsvertering. In ayurveda worden kruiden mengsels ook wel churna genoemd gebruikt om de spijsvertering te stimuleren. Tijdens de maaltijd kunt u kleine slokjes water, sap of lassi drinken. Warme dranken hebben de voorkeur. Gebruik geen ijskoude dranken!

Waarom eten we?

Door labels als calorieën, vetten, eiwitten en koolhydraten aan voeding te hangen proberen we bij te houden wat we binnen krijgen. Maar denk je wel eens na over de energie of levenskracht van dat wat je in je mond stopt? Dit wordt gemeten in de prana-index, dat in het Sanskriet energie of levenskracht betekent.

Eten dat veel prana bevat geeft vitaliteit. Het maakt je lichaam gezond en je geest rustig. Zo is de levenskracht van een aardbei die net geplukt is groter dan eentje die een hele reis vanuit Spanje af heeft moet leggen. Hoe steviger de groente of vrucht en hoe dieper en frisser van kleur, hoe meer prana het bevat en hoe meer vitale energie het je geeft.

Heb je er ooit over nagedacht welk verschil het voor je lichaam uitmaakt of je levend of dood voedsel eet? Voedingsmiddelen in haar oorspronkelijke, natuurlijke staat, tegenover bewerkte, verhitte, wellicht vervuilde voeding? De natuur vergist zich nooit. Ook jouw lichaam als onderdeel van de levende wereld heeft een nauwkeurige programmering. Alles in het leven is gericht op leven, nooit op dood. Er zit dan ook een ongelofelijk streven naar voortgang van het leven in alles dat bestaat. Het leven is bijzonder krachtig. Dat blijkt ook wel, ons lichaam is enorm sterk. Kijk alleen maar naar alles dat wij tégen het leven doen, desondanks geeft ons lichaam het niet snel op!

Daarom is Prana zo belangrijk!
Jouw lichaam is een voertuig. Leven heeft zich gemanifesteerd in dat voertuig. Om je leven te kunnen leven tot zijn volle potentieel, is het van vitaal belang dat dit voertuig in de allerbeste conditie blijft door middel van de juiste voeding.

Welke bijdrage wil jij leveren aan de wereld?

Jouw relatie tot voeding is een indicatie voor jouw relaties met andere aspecten van jouw leven. Al hetgeen jij in je lichaam stopt heeft directe invloed op jouw lichaam, maar ook op je geest en ziel, op hoe jij je leven leeft. Als je voeding vol is van Prana, levenskracht, dan zal het jou de mogelijkheden geven om je leven te leven tot zijn volledige potentieel. Zuivere voeding, vol met Prana en bereid met liefde, dankbaarheid, meditatie, goede trillingen, zal je véél meer geven dan enkel de bevrediging van je smaakpapillen. Het voedt je lichaam, geest, ziel en zintuigen terwijl het meteen ook bijdraagt aan de verhoging van de fysieke energie, positief denken, creativiteit, lang leven en een sterk verhoogd bewustzijn van het leven in al zijn schoonheid.

Biodynamische landbouw
Demeter is de godin van de vruchtbaarheid. Haar naam is niet voor niets verkozen tot keurmerk van producten uit de biodynamische landbouw.
Bodemvruchtbaarheid en versterking van de natuurlijke groei staan centraal in de bd-landbouw. Net als in de biologische landbouw wordt geen gebruik gemaakt van chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Maar Demeter-boeren gaan verder: 100% biologisch. Er wordt gebruik gemaakt van vercomposteerde biologische mest, biologisch stro en biodynamisch veevoer van eigen bedrijf. Demeter-boeren gaan ook op andere terreinen een stap verder: 100% dynamisch.

Planten en dieren
Voor Demeter-boeren hebben planten en dieren allemaal hun eigen karakter. Dit karakter wordt behouden of zelfs versterkt. Koeien houden hun horens. Kippen houden hun snavels. En er wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van zaadvaste rassen. Dit zijn planten die zich door eigen zaadproductie kunnen voortplanten. Evenwichtige planten die volwassen kunnen worden. Dat geeft voeding met karakter. Vol met levenskracht.

Tips een stap in de goede richting als je iets wilt aanpassen in een gezonde levensstijl;

  • Ga zelf kruiden kweken of groente verbouwen, koop een vierkante meter tuin, kijk of er in de buurt een volkstuinvereniging is waar je een stukje tuin kunt huren als je er zelf geen een hebt waarin je groene kunt verbouwen.
  • Kijk eens wat er in en op je eten zit, het boekje ” Wat zit er in u eten” is echt een must read!
  • Koop lokaal, ga op zoek naar een zorgboerderij, landwinkel of ga langs bij de volkstuinvereniging. Zo koop je eerlijke voeding, met liefde verbouwd en vol goede stoffen.
  • Eet met de seizoen mee, deze groente horen in deze periode de groeien in ons land.
  • Elke stap is er 1 en maakt uiteindelijk deel van een groter geheel. Ga niet radicaal aan de slag maar neem stappen die voor jou behapbaar zijn.
  • Vraag je af, wat wil en kan jij bijdragen aan deze wereld? Wat kan ik doen doordat ik gezonder leef en eet, wat kan ik doen met de energie die ik krijg vanuit voedingsmiddelen.
  • START NU, neem de stap, lopen we achteruit? NEE, we lopen vooruit elke stap is dus een stap in de goede richting.

Aanbevolen literatuur
* Wat zit er in u eten? – Corinne Gouget
* Ayurveda – Dr. Vasant Lad
* Voedingswijzer – Juglen Zwaan

Leuke blogs die ik zelf volg
www.ahealthylife.nl
www.suzannepoot.nl
www.naomiinjoysfood.com

Winkels in de buurt
Biologisch en eerlijk vlees
www.hoevekazan.nl
www.zorboederijdehoop.nl

Zorboerderijen en landwinkels
www.valkendam.nl (zorgboerderij)
www.jannieuwenhuizen.com
www.vtvdegeschiktepeer.nl

De groene supermarkt
www.degroenewinkel.nl
www.ekoplaza.nl

Biologisch Dynamische landbouw (producten zijn veelal te koop bij de Groene winkels).
www.demeter.nl

Denk je dat dit blogbericht interessant kan zijn voor een vriend(in), of kennis. Dan zou ik het heel erg waarderen als je deze met hem of haar deelt!